Четвер, 28.03.2024, 17:23
Вітаю Вас Гість | RSS

Відділ гуманітарної політики

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 23

ВСТУП

Дошкільне дитинство – час становлення особистості. Усвідомлюючи своє «я», дитина починає самостверджуватися, прагне впливати на ситуацію, активно вступає у відносини з оточуючими. У цей період встановлюється зв’язок дитини з провідними сферами буття: світом людей, природи, предметним світом, відбувається прилучення його до культури, загальнолюдських цінностей. Саме в цей період закладається інтерес, повага і любов до своєї країни, краю, до свого народу.

Отже, важливим напрямом патріотичного виховання є прилучення до вивчення історії, культури, побуту, звичаїв рідного краю, пояснення зв‘язку людини з минулими й майбутніми поколіннями, виховання розуміння смислу життя, інтересу до родинних і народних традицій.

У Базовому Компоненті дошкільного освіти підкреслюється необхідність організації в дошкільному навчальному закладі спеціальної роботи щодо ознайомлення дітей з рідним краєм з урахуванням їх вікових особливостей, національної культури та традицій народу.

Концепція громадянського виховання в Україні, сповідуючи історичний підхід до патріотичного виховання дітей дошкільного віку, актуалізує його народознавчі, українознавчі та краєзнавчі напрями. На це орієнтують і різноманітні програми дошкільного виховання.

Виховання у дітей дошкільного віку любові до Батьківщини потрібно розпочинати з виховання любові до рідного краю, міста. Успішний розвиток дошкільнят при ознайомленні з рідним містом можливий лише за умови їх активної взаємодії з оточуючим світом емоційно-практичним шляхом, тобто через гру, предметну діяльність, спілкування, працю, навчання, різні види діяльності, властиві дошкільному віку.

Необхідно зазначити, що морально-патріотичне виховання дошкільнят на краєзнавчому матеріалі ґрунтується на таких засадах:

  • Ознайомлення дошкільнят з рідним містом повинно природно „ входити ” в цілісний освітній процес, що будується на фоні краєзнавчого матеріалу.
  • Введення краєзнавчого матеріалу в роботу з дітьми з врахуванням принципу поступового переходу від більш близького дитині, особистісно значущого, до більш віддаленого від дитини – культурно-історичних фактів.
  • Формування особистісного ставлення до фактів, подій, явищ у житті міста, створення умов для активного залучення дітей до соціальної дійсності, підвищення особистісної значущості для них того, що відбувається навкруги.
  • Розвиток музейної педагогіки, що надає можливість дитині налагодити діалог з культурним надбанням минувшини та сьогодення.
  • Здійснення діяльнісного підходу до залучення дітей до історії, культури, природи рідного міста, тобто вибір самими дітьми тієї діяльності, в якій вони хотіли б відобразити свої почуття, уявлення про побачене та почуте (творча гра, придумування оповідань, загадок, виготовлення поробок,аплікацій, ліплення, малювання, проведення екскурсій, участь у благоустрої території, охороні природи і т. п.).
  • Залучення дітей до участі в міських святах з метою, щоб вони могли долучитися до атмосфери загальної радості та піднесеного настрою, познайомитися із жителями рідного міста – носіями соціокультурних традицій в народних ремеслах, танцях, піснях.
  • Вибір методів ознайомлення дітей з рідним містом, які підвищують їх пізнавальну та емоційну активність.
  • Створення відповідного розвивального середовища в групі та дошкільному закладі, яке б сприяло розвитку особистості дитини на основі народної культури, з опорою на краєзнавчий матеріал (міні-музей народного побуту, предмети народного ужиткового мистецтва, фольклор, музика тощо), та дозволило б забезпечити потребу в пізнанні його за законами добра та краси.
  • Організація роботи з батьками під девізом: їх знання та любов до рідного міста повинні передаватися дітям.

Кожен момент ознайомлення дошкільнят з рідним містом повинен бути пронизаний вихованням поваги до людини-трудівника, захисника міста, гідного громадянина. Завдання залучити дітей до життя міста, його історії, культури, природи найбільш ефективно вирішується тоді, коли на заняттях встановлюється зв’язок поколінь, пізнання найближчого оточення та обов’язково пов’язується з культурними традиціями минулого.

У кожному місті є свої особливості історичного розвитку, специфічні риси культури і природи, що становлять той феномен, який формує в кожній людині інтерес і прихильність до рідного краю, його патріотичні почуття.

Наш рідний дім – Новодністровськ, дорогий і близький серцю кожного мешканця, утворився більше сорока років тому назад. Він невеликий, зате яскравий, щедрий на трудові звитяги, щиру дружбу, теплі людські стосунки. Його історія і сучасність, сповнені славетними подіями. Новодністровськ - місто-супутник Дністровської ГЕС і ГАЕС. Пульс міста б’ється в унісон із голосом турбін цих станцій. Завдяки діяльності підприємств енергетики місто рухається своєю неухильною орбітою у щасливе майбуття. Сьогодні Новодністровськ є відомим промисловим, освітнім і культурним центром Чернівецької області. Вражають його природні ландшафти, мальовничі куточки, природні пам’ятки. Та найбільша цінність міста – люди, які живуть і працюють, щодня створюють матеріальні та духовні блага, що стають національним багатством нашої держави.

Цікавитися історією і сьогоденням рідного міста, повинні перш за все дорослі – педагоги та батьки – і передавати свої знання в доступній формі дітям. А згодом і вони самі почнуть гортати сторінки, дізнаючись про свою маленьку батьківщину. Бо тільки те, що добре знаєш – міцно любиш.

Діти дошкільного віку вже мають певний обсяг знань про своє місто, рідний край. Коло інтересів та уявлень значно ширший, а тому, керуючись Базовим компонентом дошкільної освіти, де особлива увага зосереджується на доцільності свідомого засвоєння дітьми об’єктів оточуючого середовища, пізнавальний матеріал для ознайомлення з рідним містом слід відбирати так, щоб він в більшій мірі сприяв вихованню патріотичних почуттів.

У нашому місті безліч визначних, цікавих місць, краєзнавчі уявлення дошкільників поповнюються знаннями про історичне минуле та сучасне міста. Та про які б історичні події не йшла мова, з якими б пам’ятними місцями не знайомили педагоги дітей, завжди слід підкреслювати турботу мешканців про рідне місто. Приклад дорослих служить для дітей могутнім виховним засобом. Дітям слід надавати можливість самостійно аналізувати, порівнювати ті явища, з якими їх знайомлять, розвиваючи таким чином пізнавальну активність, допитливість.

Ознайомлення з рідним містом сприятиме розширенню, поглибленню і систематизації знань дітей про природу, населення, господарство та передбачає розв’язання таких завдань:

  • знайомлення дітей з історією міста;
  • формування навиків пошуково-дослідницької діяльності вихованців;
  • розширення форм співпраці з батьками у здійсненні навчально-виховного процесу;
  • прищеплення дітям любові до рідного міста, розвиток інтересу до його історичного минулого та формування бажання примножувати його славу.

Пошуково-дослідницький матеріал слід систематизувати за тематичним принципом:

1. Історія міста. Назва. Чому тут виникло поселення людей?

2. Вулиці нашого міста. Чиїми іменами названі. Чому?

3. Визначні місця нашого міста. Пам’ятники, будівлі, музеї.

4.Праця дорослих. Підприємства нашого міста. Чим прославлене місто.

5. Герб міста. Які символи на ньому зображені.

6. Видатні люди рідного міста.

7. Природа рідного міста. Які дерева, квіти прикрашають вулиці міста.

8. Відпочинок у нашому місті. Де люблять відпочивати жителі

міста. Які є традиції, свята. День міста.

9. Захисники нашого міста. Хто такі ветерани. Святкування

Дня Перемоги.

Ознайомлення дошкільнят із рідним містом може стати тією основою, навколо якої інтегруються всі види дитячої діяльності.

До ефективних методів і форм організації роботи по ознайомленню дошкільників з рідним краєм належать: екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам’яток, визначних місць; екскурсії до лісу, парку, на луки; розповіді вихователя; бесіди з цікавими людьми, узагальнюючі бесіди; розгляд ілюстративних матеріалів; читання та інсценування творів художньої літератури; запрошення членів родини у дитячий садок; зустрічі з батьками за межами дошкільному закладу за місцем роботи тощо.

Диференціації понять «рідна земля», «рідний дім», «рідний край», знаходженню відмінних риси та схожості сприяють спостереження на прогулянках та екскурсіях, на яких кожне поняття вихователь повинен мотивувати. Адже саме від цього залежить якість і конкретність поставлених завдань. Спостерігаючи, вихователь звертає увагу на яскраві і динамічні об’єкти (будується будинок, школа, хто будує, як зводяться стіни і т. ін.).

На екскурсіях вихователь дає дітям можливість самостійно уважно все розглянути, одержати певні враження про навколишнє, зорієнтуватися у ньому, послідовно ставить запитання різного характеру, а для підтримання позитивних емоції і переживань дітей, використовує для читання твори фольклору та авторські загадки, прислів’я, приказки, прикмети.

Під час бесід використовуються літературні джерела, різні картини, наочні посібники, ілюстрації, ТЗН, запитання констатуючого і проблемного характеру.

Враховуючи вимоги Базового компоненту дошкільної освіти вихователь повинен сформувати у дітей «емоційно-ціннісне ставлення до рукотворного світу», тому дошкільників необхідно ознайомлювати з працею дорослих на підприємствах міста. Ці знання діти матимуть змогу реалізувати в сюжетно-рольових іграх, в малюнках, в побуті. Слід приділяти увагу участі та ролі батьків у соціальному процесі, що підвищує інтерес дітей до об’єктів та явищ навколишнього світу.

У старшій групі дитячого садка ознайомлення дітей з рідним краєм набуває особливого змісту і варіантності. Краєзнавчі уявлення наповнюються історичними та географічними аспектами, що мають надзвичайно важливе значення як для розумового, так і для морального виховання. Ознайомлення дітей з рідним містом педагог значно розширює, збільшуючи не лише обсяг інформації, а й її тематичну спрямованість. Наприклад, ознайомлюючи з містом слід розпочинати з пояснення назви і тих символічних знаків, які історично в них закладені. Так, обов’язковим атрибутом міста як населеного пункту в традиціях минулого були герб і прапор.

Ознайомлюючи з вулицями і майданами населеного пункту, вихователь поглиблює уявлення дітей про людей, чиїми іменами вони названі. Обов’язковими атрибутами вулиць і майданів є пам’ятники, барельєфи, меморіальні комплекси. В цій віковій групі діти дізнаються від педагога про заслуги відомих людей у такому обсязі, щоб зрозуміти, чим вони видатні перед народом і країною.

Робота вихователя над цією темою передбачає проведення з дітьми цільових прогулянок, екскурсій, зустрічей і бесід з кращими людьми краю, розгляд наочних ілюстрацій.

Знання дітей дошкільного віку про рідне місто мають нести не лише інформативну функції. Вихователю необхідно вміло поєднувати минуле і сучасність, давати дітям спробу самостійно оцінювати соціальні явища, тим самим формувати в них початки громадських та патріотичних почуттів.

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Copyright MyCorp © 2024
uCoz